Kwaliteitseisen





AveleijnSDT stelt de behoeften en wensen van de cliënten centraal. Vanuit die optiek is het voortdurend toetsen en verbeteren van de geleverde kwaliteit zeer belangrijk. Daarnaast is er voortdurend aandacht voor het verhogen van de efficiency, verlagen van het ziekteverzuim, realiseren van een optimale bezetting en het blijvend voldoen aan wet- en regelgeving. Hierbij stelt AveleijnSDT als belangrijke randvoorwaarde dat er een gemeenschappelijk kwaliteitsbewustzijn bestaat onder alle medewerkers.

Om gestructureerd te kunnen werken aan de bovengenoemde verbeteringen kent AveleijnSDT een actief kwaliteitsmanagementsysteem. Het kwaliteitsmanagementsysteem bestaat uit dit handboek samen met de documenten waarnaar wordt verwezen. De beschreven procedures voldoen aan de eisen van het geldende HKZ-certificatieschema voor de Gehandicaptenzorg.

Het MT ziet erop toe dat het geformuleerde kwaliteitsbeleid en de kwaliteitsdoelstellingen bekend zijn bij de medewerkers, voorzover zij werkzaamheden verrichten die onderdeel zijn van het kwaliteitsmanagementsysteem. Zowel bij de medewerkers als bij de lijnmanagers (regiodirecteuren en clustermanagers) en de ondersteunende afdelingen is kwaliteitszorg een belangrijk thema. De handhaving van een goede kwaliteit is, volgens het principe van integraal management, dan ook allereerst ieders eigen verantwoordelijkheid.

Het MT is belast met de bewaking van de uitvoering van het kwaliteitsmanagementsysteem. Belangrijk is hierbij het uitvoeren van de interne audits, waarmee het systeem voortdurend wordt nagekeken en verbeterd. De eisen van het HKZ certificatieschema zijn hierbij leidend.

Het MT delegeert deze verantwoordelijkheid aan de kwaliteitsadviseur.

Het beleid van AveleijnSDT is tevens gericht op het voortdurend verbeteren van de functionaliteit van het kwaliteits-managementsysteem. Daartoe worden jaarlijks meetbare doelstellingen geformuleerd met bijbehorende plannen. De resultaten worden jaarlijks geëvalueerd (o.a. door middel van de beoordeling van het kwaliteitsmanagement-systeem) en getoetst aan de geformuleerde (kwaliteits-) doelstellingen.

Geen opmerkingen: