
Deze protocollen hanteren wij binnen Aveleijn
Deze protocollen worden gehanteerd binnen Aveleijn
bijvoorbeeld het protocol het overlijden van een cliënt.
De dood van iemand uit de directe omgeving is een ingrijpende en verdrietige gebeurtenis.
Het protocol “Overlijden van een cliënt” is een hulpmiddel voor leidinggevenden en medewerkers
van Aveleijn om zorgvuldig en adequaat te kunnen handelen wanneer een cliënt overlijdt of overleden is.
Het is een draaiboek voor de eerste dagen na een overlijden.
Ieder mens krijgt tijdens zijn leven te maken met dood, rouw en rouwverwerking. Ook mensen met een verstandelijke handicap.
Rondom een overlijden moeten er veel (zakelijke) keuzes gemaakt worden.
Door vooraf al een aantal beslissingen te nemen kunnen nabestaanden zich bij een sterfgeval voornamelijk richten op het verdriet hebben, afscheid nemen, het rouwen en herinneren.
Het is daarom belangrijk te weten wat een cliënt wil wanneer:
· hij/zij heel erg ziek wordt
· hij/zij weet dat hij/zij dood gaat
· hij/zij is doodgegaan
Binnen Aveleijn wordt daarom de ‘Wensenlijst bij ernstige ziekte en overlijden cliënt’ gebruikt. Voor iedere
volwassen verblijfscliënt binnen Aveleijn wordt dit ingevuld. Voor veel extramurale cliënten heeft het invullen
van deze lijst eveneens meerwaarde. In welke gevallen dit nuttig dan wel noodzakelijk is, wordt bepaald door
de clustermanager.
Protocol vermissing van een cliënt
Bij vermissing:
- Melding clustermanager of diens plaatsvervanger, persoonlijk begeleider, rest van de betrokkenen op het cluster.
- instellen van een coördinatiepunt op het cluster
- Samenstellen van zoekteam, vervolgens zoeken volgens een vast omschreven zoeksysteem van binnen naar buiten, draag zorg voor een regelmatige terugmelding door de leden van het zoekteam aan het coördinatiepunt.
a. in het gebouw
b. buiten gebouw - Als het zoeken geen resultaat oplevert dan belt de persoonlijk begeleider na 30 minuten de cliëntvertegenwoordiger.
In overleg met cliëntvertegenwoordiger besluiten om melding te doen bij politie
(na maximaal 1 uur na de vermissing politie inschakelen).
persoonsgegevens + relevante informatie vanuit een vast schema op papier zetten
persoonsgegevens + relevante informatie vanuit een vast schema op papier zetten
- Persoonsgegevens
- Omschrijving uiterlijk + recente foto
- Welke kleding werd gedragen op het moment van vermissing
- Wat was het tijdstip van vermissing
- Nagaan wie de vermiste voor het laatst heeft gezien wat de omstandigheden waren (hoe was het gedrag, stemming) op dat moment
- Indien noodzakelijk pedagogische aanpak
- Relevante medische gegevens
Indien vermiste terug is:
- Melding clustermanager of diens plaatsvervanger, persoonlijk begeleider, rest van de betrokkenen op het cluster hiervan in kennis stellen, zoekteam opheffen
- Politie op de hoogte stellen dat vermiste terug is
- Cliëntvertegenwoordiger in kennisstellen door persoonlijk begeleider
- Fobo-melding maken
Aandachtspunt voor het POP:
- Indien bekend is dat een cliënt (vaker) wegloopt, maak dan een aandachtspuntenlijst en voeg deze toe aan het begeleidingsplan
- wat zijn de bekende plekken in en om het gebouw, eventueel aangeven op plattegrond v.d. omgeving als er sprake is van een mogelijk vast patroon van weglopen, omschrijf dit patroon
- wie waarschuwen bij vermissing
* naam (namen)
* telefoonnummer(s)
* naam (namen)
* telefoonnummer(s)
- zorg voor een duidelijke recente foto in het dossier (politieaangifte)
De volgende Protocollen hanteren wij ook binnen Aveleijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten